Linkse leraren

De linkse leraren zijn weer eens in het nieuws. De doodenge, gevaarlijke Thierry Baudet was deze week op een school en kan blijkbaar aan het uiterlijk iemands politieke voorkeur zien. Maar ik ga verder niet in op Thierry, want dat is tijdverspilling.

Ik ga wel in op Harm Beertema, lid van de Tweede Kamer namens de PVV.
Hij tweette het volgende: (en let ook op de eerste twee reacties eronder!)

Harm is boos.  Boos dat er zoveel leraren links stemmen, zoals eerder dit jaar uit onderzoek bleek. Er zijn te weinig rechtse leraren volgens Harm. Of zou hij bedoelen dat er amper docenten zijn die PVV stemmen?

Een docent die op de PVV stemt zou ook heel vreemd zijn, want zo’n docent komt voor heel wat dilemma’s te staan:
1. Ga je les geven aan iemand die Moslim is? Iemand die dus de religie aanhangt waarvan jij vindt dat dit een achterlijke religie is die een gevaar is voor onze samenleving?
Zet je leerlingen met een hoofddoek je klas uit?

2. Je moet mee op excursie naar het Rijksmuseum , een echte gesubsidieerde linkse hobby. Ga je tegen de directeur zeggen dat je weigert?

3. Hoe ga je als PVV’er een leerling iets leren over democratie, terwijl je eigen partij niet democratisch is en je leider onze volksvertegenwoordiging maar een nepparlement vindt?

4. Hoe wil je je leerlingen respect laten tonen, de regels laten accepteren en gevolgen van het niet naleven van die regels, terwijl je leider geen vertrouwen heeft in de rechtstaat en rechters?

5. Of wat zou ik als docent aardrijkskunde dan moeten doen als ik het heb over klimaatverandering, die feitelijk is bewezen, maar volgens de PVV onzin is?

Dat de PVV en onderwijs nooit een goed huwelijk zal worden, komt vooral door de PVV. Scholen hebben als belangrijk doel om kinderen te leren leven in een democratische rechtsstaat, maar de PVV trekt zich juist weinig aan van die democratische rechtsstaat.
Voor mij en mijn collega’s zijn leerlingen gelijkwaardig, maar voor een PVV’er zijn mensen uit een andere cultuur tweederangsburgers.

Dat Kamerlid Beertema docenten ‘prutsers’ noemt, zal ze niet echt doen overhalen om op de PVV  te stemmen. Hoe kun je een beroepsgroep die het heel moeilijk heeft, waar nu al in bepaalde regio’s tekorten in zijn en die tekorten de komende jaren alleen maar groter worden, zo diep de grond in boren?
Hoe kun je het aanzien van een belangrijk beroep nog verder verlagen?

Dat de PVV geen enkel inhoudelijk inzicht heeft in het onderwijs, blijkt uit de reactie op het vreselijke debacle met de eindexamens in Maastricht:
De PVV in de Tweede Kamer pleit ervoor om de Maastrichtse scholen waar zich momenteel de grootste examencrisis ooit afspeelt, te sluiten.
“De zwaarst mogelijke sanctie” vindt PVV-Kamerlid Harm Beertema passend, om andere scholen ervan te weerhouden te sjoemelen.

  1. Los je het probleem op met het sluiten van de school? De verantwoordelijken voor dit debacle komen vast en zeker weer elders in het onderwijs terecht.
  2. De PVV wil dus dat VMBO-kinderen uit Maastricht verplicht buiten de stad naar school moeten. Immers, met het sluiten van de enige VMBO-school in de stad is dat het gevolg.
  3. Ik denk alleen niet dat de PVV weet dat dit de enige VMBO-school in Maastricht is en er van uit gaat dat in een grote stad als Maastricht meerdere scholen zijn die VMBO aanbieden (iets wat ook heel logisch zou zijn.)
    Maar als men zich in het Maastrichtste dossier zou hebben verdiept, kon men weten dat het al jaren hommeles is aan de Maas, omdat men toewerkt naar één VMBO-school, één HAVO-school en één-VWO school.
    Tot grote woede van ouders. Omdat het al jaren rommelt, gaat bijna de helft (!!!) van de leerlingen uit Maastricht al niet naar een middelbare school in de stad.
  4. De PVV stelt dus dat de school gesjoemeld heeft. Graag wil ik hier de bewijzen van zien die de PVV heeft. De bewijzen dat de school / docenten / directies bewust fraude hebben gepleegd om 354 kinderen te laten slagen.
    Ik wil het bewijs zien dat het dus niet zo is dat deze fouten uit onbekwaamheid, laksheid, onwetendheid of welke reden dan ook zijn ontstaan.

Beste meneer Beertema en andere PVV’ers,
ik geef 80 minuten per week aardrijkskunde, verdeeld over twee lessen. Ik krijg in die tijd amper mijn lesstof af. Ik ben totaal niet bezig om mijn leerlingen politiek te indoctrineren.  En dan ben ik nog iemand die politiek actief is. Mijn niet politiek actieve collega’s zullen er al helemaal niet mee bezig zijn.
Al zou ik mijn leerlingen politiek willen indoctrineren, ik heb er de tijd niet voor. Wij zijn bezig met ons vak, om onze kennis over te brengen, om de leerlingen vaardigheden te laten ontwikkelen, om hun talenten te ontplooien en onze leerlingen klaar te stomen voor een vervolgstap in onze maatschappij.

Als de PVV en andere rechtse partijen willen dat er op z’n minst iets meer rechts wordt gestemd, zou men er eens over moeten nadenken om zich meer als onderwijspartijen te profileren, zoals in dit uitstekende artikel staat genoemd.
Investeer in het onderwijs, dan krijg je vanzelf meer sympathie.
Verwijten dat docenten links stemmen is hetzelfde als verwijten dat de bankdirecteur VVD stemt.

 

2 gedachten over “Linkse leraren

    1. Oh ik laat het ook staan hoor. Het verhaal van deze anonieme schrijver neem ik toch totaal niet serieus. Hij mag dat vinden. Dit blog laat zien dat hij diegene is die heel dom is.
      Mijn directe omgeving, mijn baas en de burgers die op mij gestemd hebben, weten dat ik niet dom ben. Daar gaat het mij om. Mensen die mij niet kennen en een mening over mij hebben, neem ik bij voorbaat niet serieus.

Plaats een reactie